الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

كان لي..بقلم مني أحمد حافظ.. الجزء الثالث.

انت في الصفحة 1 من 11 صفحات

موقع أيام نيوز

كان لي..بقلم مني أحمد حافظ.. الجزء الثالث.
مر يومان.. فاجيء حمزة الجميع باليوم الثالث بدخلو أمل في غيبوبة مجهولة الأسباب فوقف يتطلع إلى الجميع بعدما شدد على منع الزيارة ليمر عشرة أيام كاملة على أمل في تلك الهوة السحيقة التي أبتلعتها لتفيق فجأة كما دخلتها فجأة فغادر حمزة غرفة الطواريء بعدما تم إستدعائه وهو يبتسم ويقول
.. الحمد لله أمل فاقت وبفضل الله الغيبوبة اللي كانت مسببة لنا القلق ساعدت إن حالة القلب تستقر والجلطة أصبح شبه ملهاش أي أثر.
ترددت أصوات الثناء والدعاء لله بين الجميع ليصمتوا حين أشار إليهم حمزة وأضاف

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
.. بس هي هتحتاج الفترة الجاية للراحة التامة بعيد عن أي مجهود أو أي ضغوط لحد ما نطمن على حالة القلب العامة وترجع لحياتها من تاني.
أقتربت ثريا من حمزة وقالت بصوت خائڤ حزين
.. أعمل فيا معروف يا دكتور وخليني أدخل أطمن على بنتي.
اومأ لها حمزة وهو يبتسم وقال
.. حضرتك تؤمريني عموما علشان خاطرك أنا هسمح إنك ووالدها بس اللي تدخلوا ليها تمام.
أسرعت ضحى وأعترضت على قوله وقالت
.. بس أنا كمان عاوزة أدخل أطمن على أختي يا دكتور.
حدق بها حمزة بتمعن ولاحظ دموعها فقال
.. بشكلك دا يا أنسة ضحى مفتكرش أبدا إني هوافق إنك تشوفيها.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
عبست ضحي لكلماته وسئلته
.. ومالي شكلي يا دكتور.
أشار حمزة علي ملامحها العابسة دموعها وقال 
.. بسبب دموعك اللي حبساها جوا عيونك يا أنسة ضحى واللي أكيد أول ما هتدخلي وتشوفي أختك هتنهاري وټعيطي ودا اللي مينفعش أمل تشوفه خصوصا وهي فالحالة الحرجة دي وبعدين أنا عاوزك لما تدخلي تبقي فحالة نفسية مشجعة ليها علشان الأمر مكنش سهل وأظن والدك فهمكم أبعاد الحالة وصلت لإيه علشان كدا النهاردة بس هسمع لاتنين هما اللي يدخلوا غير كدا أنا أسف.
أشاحت ضحى بوجهها بعيدا عنه وحدقت بوجهي والديها وقالت
.. خلاص هدخل لها بكرة أنا وخالتو والنهاردة ماما وبابا يطمنوا عليها ويطمننونا.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
احتضنت ثريا ابنتها وقالت 
.. ربنا يبارك لي فيكي يا ضحى وميحرمنيش منك إنت واختك.
أخذهم حمزة لغرفة التمريض ليتم تجهيزهما وسط دهشتهما للزي الخاص الذي ألبستهم إياه الممرضة لتقرأ التساؤال في عيناهما فقالت 
.. دى اجراءات وقائية علشان اوضة العناية معقمة لاعلي درجة ولازم كل اللي فيها يبقي معقم.
وابتسمت وهي تتابع تعقيمهما وأضافت
.. ربنا يطمنكم على أمل بصراحة الكل هنا زعلان عليها علشان سنها الصغير ربنا يحفظها ويتم شفاها على خير.
تبع ولدي أمل الممرضة إلى غرفة العناية وتباعهم خالد بعينه وهو يتجه إلى مكتب حمزة فطرق بابه وولج إليه أستقبله حمزة بإبتسامة ودعاه للجلوس جلس خالد بإضطراب وحدق بوجه حمزة بتوتر وقال
.. أظن حضرتك عارف أنا جايلك ليه.
اومأ حمزة بتفهم وقال
.. أنا عارف إنك كل يوم بتيجي وعاوز تدخل تطمن على أمل وبصراحة أنا مقدر حالتك بس إنت كنت شايف بنفسك الوضع كان فعلا صعب إني أسمح بأي زيارة بس عموما حالة أمل حاليا تعتبر مستقرة الحمد لله وأنا بطمنك إني هدخلك على مسئوليتي بس بعد ما الكل يمشي وأظن كدا أبقى وفيت بكلمتي معاك.
هز خالد راسه وقال 
.. انا بشكرك يا دكتور حمزة بس أنا كنت عاوز أسئلك عن وضع أمل دراستها وكليتها وحياتها واللي جاي مع حالة القلب اللي عندها.
أجابه حمزة بوضوح وقال
.. أستاذ خالد أنا مش هخبي عليك حالة أمل صعبة وخطېرة كمان لإن درجة انسداد الشريان عندها وصلت مرحلة بتهدد حياتها وأمل حاليا محتاجة إنها تبعد عن أي مجهود بدني ونفسي وحتى دراستها للأسف هتضطر إنها تأجلها لحد ما تشفى من أثر الجلطة كليا هي كل اللي يلزمها حاليا الراحة والتفكير جديا فأجراء العملية وتغير الشريان وبعدها هنقدر نحدد ملامح حياتها هتبقى إزاي وأنا مش هوصيك يا أستاذ خالد تحسن حالة أمل فالوقت الراهن معتمدة كليا على الحالة النفسية والراحة ولازم تبعد عن أي ضغط لإن بسهولة اللي حصل سابق ممكن يحصل وبدرجة أشد.
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
زفر خالد بحزن ووقف ليغادر ليجد نفسه لا يستطيع البقاء فغادر المشفى لم يدري كيف عاد الي شقته ليتفاجىء بإيمان تجلس بإنتظاره فهي ومنذ عادا سويا إنعزلت عن الجميع ولزمت غرفتها حتى هو لم تحادثه زم خالد شفتيه بسخط لرؤيته إياها متذكرا سيل الأسئلة التي لاحقته به ضحى والتي تهرب منها أتجه خالد إلى فراشه وجلس وبادل إيمان النظرات وسمعها تسئله وتقول
.. هي أمل عاملة إيه دلوقتى طمني لسه زي ما هى ولا أتحسنت طمني أرجوك يا خالد أحسن أنا مړعوپة أسئل أي حد ليعرفوا إننا السبب .
كانت نظرات خالد مبهمة وقاسېة فأغمض عيناه عنها وقال
.. طيب ما هي دي الحقيقة يا إيمان إحنا فعلا السبب ومش كدا وبس لأ إحنا كمان قتلنا أمل يا إيمان أنا وإنت بكل بساطة قتلنا الملاك اللي فحياتنا لدرجة إني دلوقتي بسئل نفسي إزاي سمحت لنفسي أضعف بالشكل دا

انت في الصفحة 1 من 11 صفحات